Hits

..Welcome to my blog, enjoy reading =) ..


click here

Followers

All About Food

Author

My photo
I'm chocoholics.When I'm unhappy, I go for chocolates.

Recent Comments

aku suke mkn ni...

Author: _nissa_
Friday, June 5, 2009


aku sgt suke mkn yogurt.kdg2 smpai 2 sehari.b4 ni xtau pn ape khasiat yogurt ni, tp main mkn aje..aku kn kuat mkn.haha..so, td aku google bru la tau ape khasiat die.meh aku nk share ngn korang ape khasiat die so sape2 yg x suke mkn yogurt boleh tersuke lps ni..hoho..sape yg suke mkn gk, x reti da nk hulur kt aku sikit??:16:

sedikit info yg aku dpt hasil carian td..
  1. Dapat menurunkan dengan cepat lemak tubuh, khususnya lemak di bahagian perut (yeah! aku nk slim dgn cpt..hoho..)
  2. Melancarkan sistem pencernaan.
  3. Meningkatkan sistem kekebalan tubuh sehingga tubuh akan terasa selalu segar, sihat, dan tidak mudah diserang penyakit (dgn izin Allah la ye..).
  4. Suatu kajian mendapati bhw dari 162 orang tua yang dikaji yg mnum yogurt dan susu lebih dari 3x seminggu, sebanyak 38% mengalami umur yang lebih panjang dan tidak menghidap penyakit yang sering dialami oleh orang tua pada umumnya.
  5. Bagi wanita, mnum yogurt dapat membantu mengatasi plbagai masalah pada bahagian kewanitaannya.
  6. Yogurt mampu mengatasi penyakit radang paru-paru (pneumonia) yang dkaji pd binatang dan telah dipublishkan dalam “Journal of Nutrition”.
  7. Mampu mempercepat proses penyembuhan dari penyakit, sbb sistem kerja bakteria baik (Lactobacillus casei) yang secara efektif membersihkan bakteria yg tdk elok dari dalam darah.
  8. Mengurangkan risiko terkena penyakit kanser.
  9. Dengan mengambil 3 ons atau 100 g yogurt, akan meningkatkan kerja kolesterol, menurunkan LDL, meningkatkan HDL, sehingga kadar kolesterol dalam darah menjadi normal (aku pn xtau ape bnde LDL, HDL..xnah blja bio.sekian..)
  10. Yogurt mengandungi kalsium yang mampu menguatkan dan membina tulang.
  11. Bagi wanita, untuk keseimbangan resapan kalsium pada masa haid, better mengambil yogurt daripada suplemen kalsium yg lain.
  12. Melindungi dari penyakit infeksi kulit seperti bisul, gtal2 dan yg lain.
  13. Yogurt mengandungi bakteria yg baik yang menjaga sistem pencernaan menjadi teratur.

nota kaki: mule berangan "kn best klu ade kilang yogurt sendiri"..angan2 mat jenin.sekian...


  1. ~iye..saya jUga addict pada yugOrt itOo...sangat shedap..yUmmy..~

  1. em dpt buang lemak dgn cepat ek..nk mkn ka x ek emmm haha

  1. bagus tul khasiat yogurt tu... thnx for sharing... tapi, te-are x blh terima la, x leh nak telan... ;)

  1. Makan yogurt kalo adik-adik aku bli.Pastu nnt ble diorang tanya spe habiskan yogurt dlm peti sejuk...aku tuduh bapak aku.

  1. @iva saionji
    mmg sgt sedap..
    nnt kite mkn sama2 k..eheh...

  1. @m[i]era
    suke gk ek..
    pasni kne la lanje akak tau..muahaha..

  1. @ShaFril
    oo nk krus gk ka??
    xyala..bia prut awk yg ke depan..
    muahaha...

  1. @...Te-are...
    sdp tau..
    klu awk xle telan, blja mkn skit2 dlu..eheh..

  1. @Mohd Fakhrurazi Jamaludin
    wah..jht nye ko..
    cian x psl ayah ko yg kne..ish2..

  1. wahhhhhhhhhh sedapnyaaaa yogurt
    kecik beli la kat ako
    hahahahha..=p

  1. ko ade enche boy yg leh blikn..
    bkn setakat 1, tp sekotak die leh blikn utk ko..
    muahaha...

Post a Comment